Centra krwiodawstwa


aaa

Przyjaciele Krewniaków


Partnerzy/Patroni


Polecamy


Szukaj

Podaj frazę do wyszukania.


Newsletter

Chcesz otrzymywać informacje o HK i KREWNIAKACH. Zapisz się.


aac

Informacje

Poniedziałek 17 grudnia 2007r.

Żelazo - jak zapobiegać jego niedoborom w naszym organiźmie i skąd go czerpać

Bez żelaza organizm nie jest w stanie prawidłowo się rozwijać. Pierwiastek ten odpowiada m.in. za wzrost człowieka, dlatego jest niezwykle ważne, by dostarczać go w odpowiednich ilościach, z jedzeniem.

Aż 68 proc. żelaza w naszym organizmie jest składnikiem hemoglobiny - barwnika czerwonych krwinek i mioglobiny - białka, które jest w mięśniach. Hemoglobina przenosi tlen z płuc do tkanek, mioglobina transportuje go wewnątrz komórek mięśniowych.

Pierwiastek ten pełni też ważne funkcje w: przemianie energii, rozwoju czerwonych krwinek, utrzymaniu odpowiedniej temperatury ciała i odporności organizmu.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo u dorosłego mężczyzny to 1 mg, kobiety - 1,4 mg (z uwagi na utratę krwi w czasie miesiączek). Jednak, by tyle organizm przyswoił, trzeba mu dostarczyć żelaza nawet kilkunastokrotnie więcej, bo średnio 10-20 mg. Zwykle bowiem tylko 10 proc. jest wchłaniane, reszta wydalana z organizmu.

Najbogatszym źródłem żelaza w pożywieniu są: mięso, podroby (wątróbka), żółtko jaja, kakao oraz nać pietruszki. Nieco mniej jest go w rybach, drobiu, zielonych warzywach, razowym chlebie. Spożycie tego pierwiastka jest ściśle związane z jakością pokarmów i ich kalorycznością.

Żelazo występujące w jedzeniu dzieli się na dwa rodzaje: hemowe, które jest w produktach zwierzęcych, i niehemowe, pochodzące głównie z roślin, gorzej przyswajalne.

To, ile tego cennego pierwiastka dostarczymy organizmowi, zależy nie tylko od jego ilości w posiłku. Można polepszyć wchłanianie dbając, by w jedzeniu było mięso i produkty bogate w witaminę C oraz kwas foliowy. Natomiast jedząc tłuste potrawy, bogate w białko czy produkty mleczne przyswajanie żelaza będzie mniejsze. Pogarszają je też między innymi otręby, herbata, kawa, kakao i czerwone wino.

Niedobór żelaza jest najczęstszą przyczyną anemii, czyli niedokrwistości. Zwykle powodują ją przewlekłe krwawienia, złe wchłanianie w jelitach, mała zawartość żelaza w pożywieniu, zwiększone zapotrzebowaniem u dzieci w okresie wzrostu, a także u kobiet w ciąży i karmiących.

Jeżeli masz niedokrwistość, możesz czuć się osłabiony, cierpieć na bóle głowy. Wiele osób skarży się też na szum w uszach, ma przyspieszoną akcją serca, łatwo się męczy, miewa ataki duszności po wysiłku, a skóra i błony śluzowe są u nich nienaturalnie blade. U osób starszych przez anemię mogą ujawnić się objawy choroby wieńcowej albo nasilić już istniejące.

Niedobór żelaza sprawia też, że mamy problemy z koncentracją, słabiej się uczymy, gorzej pracujemy, cierpimy na zapalenie języka i kącików ust. Zmieniają także wygląd nasze paznokcie: ich kolor blednie, a przy silnej anemii jest wręcz biały, a płytki zapadają się, tworząc wklęśnięcie.

Niedokrwistość występuje głównie u młodzieży i kobiet w wieku rozrodczym. Jej przyczyną może być jedzenie produktów wysoko przetworzonych, drastyczne diety odchudzające lub wegetariańskie. Może powstać także w wyniku nadmiernej utraty żelaza w wyniku krwotoku, chorób zakaźnych i pasożytniczych, czy przez nieprawidłowe wchłanianie go z przewodu pokarmowego.

Nie zawsze można szybko i skutecznie uzupełnić ilość tego pierwiastka zmieniając dietę. Czasem trzeba sięgnąć po specjalne preparaty. Należy przyjmować je przed posiłkiem, bo wtedy jest lepsze wchłanianie. Jeśli jednak lek jest źle tolerowany na czczo, możesz go zażywać po jedzeniu. Gdy uzupełniamy niedobór żelaza, powiniśmy też jeść więcej mięsa, warzyw i owoców, a mniej mleka i jego przetworów, produktów mącznych i kasz.

W czasie terapii żelazem twój stolec może stać się ciemny, ale nie jest to objaw choroby. Podobnie jak przebarwienie zębów. Na szczęście wystarczy pić płyn np. przez rurkę, a po zażyciu wypłukać dokładnie usta wodą, by tego przykrego objawu uniknąć.

Niedobór żelaza jest zły, ale nadmiar też bywa niebezpieczny. Prowadzi do zatrucia, któremu towarzyszą wymioty i biegunka. Zachodzą zmiany w śluzówce jelit, zwiększa się ryzyko infekcji, a zbyt duża ilość tego pierwiastka w tkankach powoduje ich uszkodzenie, np. marskość wątroby.

Przesadzić możemy, kiedy pacjent leczony jest zbyt długo lub zbyt dużymi dawkami żelaza. Niebezpieczeństwo to może dotknąć także osób często poddawanych transfuzjom krwi. Dlatego leczenie żelazem należy zawsze prowadzić pod nadzorem lekarza i nie przedłużać go na własną rękę.

Podsumowując - Wchłanianie żelaza najbardziej obniża się kiedy:
  • pijesz kawę do posiłku z chleba czy hamburgera - absorbcja tego pierwiastka zmniejsza się wówczas o 40 procent,
  • pijąc herbatę - organizm zasysa go o 60 proc. słabiej,
  • kieliszek czerwonego wina wypity do niewielkiej porcji chleba - o 75 proc.

Polska - Kurier Lubelski 15.12.2007


Monitoring Mediów zapewnia PRESS SERVICE


Komentuj Wszystkie komentarze
(0)

RCKiK


Krewniacy polecają



Zamknij

Skomentuj artykuł


Podaj kod z obrazka (5 znaków)
Zamknij

Napisz do nas



Podaj kod z obrazka (5 znaków) (Podaj kod)

* oznaczono pola wymagane
Katarzyna Velinov, krewniacy, Marcin Velinov

Krewniacy - Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi 
adres do korespodencji : Domaniewska 35A lok 41, 02-672 Warszawa, Tel. 602 33 11 33
© 2012 KEFHDK. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Światowa Fundacja Promocji Krwiodawstwa - Krew dla Życia
ul. Mokotowska 58/10, 00-543 Warszawa, Tel./fax 22 620 51 52
© 2011 SFPKKZ. Wszelkie prawa zastrzeżone.