Centra krwiodawstwa


aaa

Przyjaciele Krewniaków


Partnerzy/Patroni


Polecamy


Szukaj

Podaj frazę do wyszukania.


Newsletter

Chcesz otrzymywać informacje o HK i KREWNIAKACH. Zapisz się.


aac

Informacje

Poniedziałek 15 stycznia 2007r.

Kontrowersyjny film wykorzystujący w promocji ideę krwiodawstwa

Niedawno do Polskich kin wszedł film „Piła III". Akcja promocyjna filmu wykorzystuje ideę krwiodawstwa, co budzi sprzeciw organizacji krwiodawców.

Odrażające plakaty reklamowe filmu, nawołują do oddawania krwi. „Piła III" budzi sprzeciw krwiodawców ze stolicy. Horror nie może promować oddawania krwi W USA akcja prowadzona równolegle z promocją filmu przyczyniła się do zebrania 10 tyś. litrów krwi. Jednak żadna polska organizacja krwiodawców nie zgodziła się na współpracę z dystrybutorem horroru.

Piła III to film przerażający i wyjątkowo krwiożerczy" - mówili widzowie, którzy byli na przedpremierowym pokazie horroru. Silne emocje towarzyszące oglądaniu filmu, Amerykanie postanowili wykorzystać do celów społecznych. Według dystrybutora, kampania reklamowa horroru połączona z akcją plakatową namawiającą do oddawania krwi przyczyniła się w Stanach Zjednoczonych do wzrostu liczby krwiodawców. Zebrano 10 tysięcy litrów krwi, co przełożyło się na uratowanie 70 tyś. osób. W Polsce miała zostać przeprowadzona podobna akcja. "Ale nasze organizacje krwiodawców odmówiły współpracy. Tłumaczyły, że film jest zbyt okrutny" - mówi Małgorzata Borychowska, reprezentująca dystrybutora Kino Świat. Pomimo tego firma zdecydowała się na promocję krwiodawstwa, ale w okrojonym zakresie. Na billboardach oraz przystankach autobusowych pojawiły się plakaty reklamujące film. Na zdjęciach białe jak śmierć, skąpo ubrane pielęgniarki trzymają pojemnik z krwią. Jest też czerwony napis „Piła III. Twoja krew potrzebna od zaraz". Na polskich plakatach nie podano adresów punktów, w których można oddać krew.

Taka forma promocji filmu i krwiodawstwa oburza organizacje zachęcające do oddawania życiodajnego płynu. Mazowiecki Zarząd Polskiego Czerwonego Krzyża nie tylko nie podjął współpracy z dystrybutorem horroru, ale też zamierza interweniować w sprawie plakatów promujących film. "Ta reklama wykorzystuje wizerunek pielęgniarek. Hasło jest podobne do tych, które używają organizacje zbierające krew" - mówi Joanna Mrówka z mazowieckiego PCK. Jak zapewnia, PCK przygotowuje pismo w tej sprawie. - Mieliśmy zrobić to wcześniej, ale byliśmy zajęci przygotowaniem świątecznych paczek" - tłumaczy Joanna Mrówka. Trzeba ostrożnie, bardziej powściągliwie do sprawy podchodzi Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. W stanowisku przesłanym do redakcji ŻW instytucja powstrzymuje się od zajęcia ostrego stanowiska: „Trudno wyrazić opinię przed obejrzeniem filmu"- czytamy w krótkim oświadczeniu. Marzena Grędzicka-Przybysz z działu organizacyjno-prawnego RCKiK tłumaczy "Z jednej strony np. studenci organizują akcję pobierania krwi pod hasłem „Wampiriada” i my na to się zgadzamy. Ale trzeba bardzo uważać, aby kogoś nie urazić. Od wielu lat przekonujemy, że dawcom krwi nic nie grozi i szkoda byłoby, aby przez jedną niewłaściwą akcję stracić zaufanie".

Prawdopodobnie z takich powodów na współpracę z dystrybutorem „Piły III" nie zgodziła się też z fundacja Krewniacy. "Jeszcze jest za wcześnie, abyśmy przyjęli amerykańskie wzorce. Taka kampania mogłaby obrazić starszych dawców" - mówi Bartosz Pomykała z organizacji Krewniacy.

Życie Warszawy, 03.01.2007



Monitoring mediów zapewnia INSTYTUT MONITOROWANIA MEDIÓW



Komentuj Wszystkie komentarze
(8)

RCKiK


Krewniacy polecają



Zamknij

Skomentuj artykuł


Podaj kod z obrazka (5 znaków)
Zamknij

Napisz do nas



Podaj kod z obrazka (5 znaków) (Podaj kod)

* oznaczono pola wymagane
Katarzyna Velinov, krewniacy, Marcin Velinov

Krewniacy - Europejska Fundacja Honorowego Dawcy Krwi 
adres do korespodencji : Domaniewska 35A lok 41, 02-672 Warszawa, Tel. 602 33 11 33
© 2012 KEFHDK. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Światowa Fundacja Promocji Krwiodawstwa - Krew dla Życia
ul. Mokotowska 58/10, 00-543 Warszawa, Tel./fax 22 620 51 52
© 2011 SFPKKZ. Wszelkie prawa zastrzeżone.